4 Temmuz 2011 Pazartesi

MUSTAFA HAKKINDA HER ŞEY

   Birbirimizden bir şeyler gizleriz.Sevdiklerimizi kaybetmemek için, toplumdan dışlanmamak için, saygınlığımızı korumak için.Böylelikle onaylanmışlığımızın devamını sağlarken yeni onayların da yolunu yaparız kendimize yalanlarımızla.Kurulu düzenimizi gögsümüzü gere gere sürdürürüz. Ya da başkasına zarar verme arzumuzla yaralı , marazlı egomuzu tatmin ederiz...Bazen gerçeklerin saklanması eylemi gerçekleştiren/ler dışında başkaları için de dışta bir huzur sebebi olduğu için tercih edilebilir.Ya da eylem ne kadar haksız görünse de gerçekleri anladığımızda  herkes ve her şey masum görünebilir mi?
Durumun etik yönünü siz değerlendirin.
Ben, kendimize söyleyemediklerimizi düşünüyorum.   .Evet, kendimize söyleyemedikerimizden bahsediyorum. Sesimizi duymamak için kulaklarımıza  bastırmaktan, kendimizi görmemek için aynalara ya da konuştuğumuz insanların yüzlerine bakmamaktan bahsetmiyorum.Kendi aşağılıklığımızı , aşağılanmışlığımızı, acizliğimizi; vahşiliğimizi görüp de yerle bir olmamak ; yaşayabilmek ve  kendimize sözde  saygımızı koruyabilmek  için  geliştirdiğimiz savunma mekanizmasından bahsediyorum: Yapılan eylemi yok saymaktan, zihinsel gömütlerimizden bahsediyorum.
O olay/ları beş , on, on beş, yirmi yıl mı orda tutuyoruz? Yoksa ömür boyu mu?
Birgün bir depremle titriyor, sallanıyor, sarsılıyor ve sarsıyoruz. Zihinsel gömütümüzden anlık kareler, zifire bulanmış toprak parçaları gibi hortlayarak günışığına fırlatıyor kendisini. Bazen küçücük, bazen  kocaman parçalar halinde.
 Mustafa'nın gömütünü Çağan Irmak birkaç  gün içerisinde fışkırtıyor. Karısının ihanetine ortak olan  Nejat'i  İşler'den, hayattan  intikam almaya; hayata karşı gücünü göstermeye çalışırken en güçsüz yönüyle, en büyük acı ve utancıyla, annesinin yalanlarıyla karşı karşıya kalıyor. .Kısacası  gömütündeki kokuşmuşluğuyla, içinde beslediği kobrayla yüzleşiyor.
  Sonra, bir anda filmin başından beri Mustafa'nın gerçekleştireceğini iddia ettiği eylemin tam tersi sonuçla karşılaşıyoruz. Mustafa, karısının sevgilisini affediyor.Bu aslında kendisini de affettiğini gösteriyor.
  Başından beri yaptığı işkencelerin  kökeninde kendisine de yöneltilmiş öfkenin rolü olduğunu düşünüyorum. Yoksul insanları aşağılaması ise çocuklukltaki kendisine , ağbisine ve mahallesine bakışının yansıması olsa gerek.
 Oğlunun başını okşarken babasının da kendisinin  saçlarını okşadığını hayal ettiğini düşünüyorum.Ve onca şiddeti zevkle gayet sıradan bir şeyi yaparmış gibi yapan, anlatan insanın içinde şefkati de barındırdığına tanık olmak kanıksanmış bir durum. Annenin içler acısı dramı ise filme gayet başarılı bir şekilde yedirilmiş.Anne de kaç yıllık acısını filmin sonund aseslendirdi.
  Senaryo,;   Fikret Kuşkan, Nejat İşler, Şerif Sezer'in harika oyunculukları; müziklerle, sahnelerle , yönetmen Çağan Irmak'ın imzasıyla seyirciyi sürükleyip götürüyor ardından.

1 yorum:

  1. en sevdiğim sözlerden biri Aklımı kaybetmektense akılsız gezdim lafı ...bu tarz filmler ,ster istemez insanın kendisi ile yüzleşmesine neden olan filmler .. acaba bizim zihnimizden sildimiz kaç şey var ... bilimsel olarakta bu mümkün yani eğer birşeyi unutmak istiyorsan bu çocukluğunda olmak zorunda değil dünkü bir olay dahi olsa unutabiliyorsun ... ben adamın yaşadığı bu durumu bir trawma olarak değerlendiryorum... Mustafa bence iki kes trawma geçiriyor ....1. babası evi abiis yüzünden terkediyor ve intikamını buna neden olan abiyi öldürerek alıyor ve olayı kendince çözümlüyor ve beyni bu olayı unutmaya programlıyor ... taki ikinci trawma anı merkezini tetikleyene kadar acımasız işadamı pozlarına yatıyor. Ve nihayetinde bu adamı biri farklı bir şekilde terkediyor. Kendini aldatıcağı aklının ucundan bile geçmeyen karısının bir gün onun ruhunu duyurmadan aldattığını öğreniyor ve ikinci trawmasını geçiriyor ... Ve yaşadığı her iki ruh haliyle paralellik kuruyor ...
    Fikret karakterine gelince ... kendi halinde sıradan ufak şeylerden bile mutlu olmayı başarabilen bir adam kendi celladına abi diyebilcek kadar çocuk ruhlu ... Mustafada olmayan herşey aslında onda var ... belkide ateş böceklerinden bahsederken oğlu ile paralellik bile kurmuş olabilir...
    Aldatan eşe gelince ....altın kafese kapatılmış bir kuş o . tek kusuru canını acıtan bu kafesten kurtuldunda nefes almasına ragmen bu kafes olmadan güvende hissedememesi ...

    YanıtlaSil